zaterdag 24 september 2011

Dag 22 - Portsmouth

Vier weken zonder sport kon niet, vandaar dat er een bezoek aan een museum op de planning stond waar je ook actief enkele sporten kon beoefenen.
De Virginia Sports Hall of Fame geeft op het gelijkvloers een overzicht van alle kampioenen en -ploegen met roots in Virginia en dit in alle sportdisciplines. Het zal jullie niet verwonderen dat de typisch Amerikaanse sporten (footbal en baseball) hier hoogtij vieren. In de universiteiten en hogescholen zijn er ongeveer 1 miljoen footbalspelers waarvan er enkel een 250-tal doorstromen om als prof in de NFL te spelen. Ze doen ten minste een poging om aan de kandidaat-sporters uit te leggen, dat alhoewel ze een sportbeurs kunnen krijgen, een diploma meer kansen biedt op een succesrijke carrière dan gokken op een plaats in een profteam.


NASCAR

Bij je ingangsticket krijg je een jeton waarmee je op de 2e verdieping op een simulator (type kermisattractie) met een NASCAR-auto kunt racen. Je hebt keuze uit 3 circuits. Het is meer iets voor gasten die overweg kunnen met X-box en Playstation. Het lukte mij wel om een wagen voorbij te steken op het rechte stuk, maar 1 keer in een bocht gekomen, liet het toestel je snel aanvoelen dat met volle snelheid de bocht uitgeraken zonder tegen de muur te zitten of niet in het gras te belanden geen optie is.
Het volgende spelletje laag mij al beter: met een bal trappen naar een doel. Soccer wordt hier niet echt beschouwd als een sport. Baseball en vooral American footbal liggen bij hen in de bovenste lade. Een medewerker legde ons uit hoe een pitcher zijn baseball naar de catcher gooit, zonder dat de hitter de kans heeft om de bal met zijn bat terug te slagen. Piece of cake volgens mij. Met mijn handbalervaring moest dat wel lukken. Man, kwam ik van een kale reis terug. Als handballer trek je de bal naar onder in een hoek van het doel. Een pitcher moet de bal gooien in een denkbeeldig vierkant, ter breedte van de catcher en tussen zijn knieën en zijn hoofd. Het zweet liep langs mijn voorhoofd en de kwart draai die je aan je romp moet geven, voel ik nog steeds . Ik moet je niet vertellen dat een vrouw met eeen camera in haar handen en belust op weerwraak (slaapfoto) niet echt helpt om te presteren.

Baseballpitcher zonder evenwicht

Dan maar footbal proberen; een soort rugbybal in de armen van een teamgenoot gooien. Een bal gooien kan iedereen, maar een footbal in een rechte lijn werpen is andere koek. Het zit hem allemaal in de pols zodat de bal spint. De uitleg toepassen, helpt om de bal te spinnen. De rest is de juiste hoek en kracht vinden. Ondanks mijn verbetenheid slaagde ik er niet in, op een lucky shot na, om de bal in de handen te werpen.

Eens buiten waren we eraan voor de moeite; het regenen was al begonnen en het werd er niet beter op toen we naar het hotel reden. Een half uur later kregen we een tornadowaarschuwing. De beelden op het nieuws spraken voor zich. Op de plaats waar we nog maar goed een uur geleden stonden, liepen de mensen nu tot over hun enkels in het water over de straten. Ze hebben hier de natste september sinds jaren met een neerlag van 20 cm meer dan gemiddeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten