zaterdag 10 september 2011

Dag 9 - Washington D.C.

Voordat we het tweede deel van Newseum bezochten, zijn we even langs de Old Post Office langs gegaan. De klokken die in de toren van het postkantoor hangen, waren een geschenk van de Britten aan het Congres voor het 200 jarig bestaan vande USA en zijn een symbool voor de vriendschap tussen de twee staten. Het zijn kopieën van deze die in Westminster Abbey hangen.

Old Post Office
Op weg naar het Newseum passeerden wij het US Navy Memorial. Wat ons opviel, was dat elk staatsgebouw bemand was met meerdere veiligheidsagenten. In de grote straten kwamen we meerdere keren de US Homeland Security tegen. In het nieuws hadden ze het al over mogelijke aanslagen tijdens de herdenkingsplechtigheden naar aanleiding van de 10de verjaardag van de aanval op de Twin Towers en het Pentagon. In de straten zie je dat ze dit ook ernstig nemen en niets aan het toeval overlaten.

In de namiddag bezochten we nog eens de show Spirit of America. Gisteren maakte ik enkel foto’s, omdat videocamera’s verboden waren. Vandaag nam ik dan toch maar het risico. Bewegende beelden zeggen toch iets meer. Het tweede gedeelte van de show werd voorafgegaan door het afleggen van de eed van een 80-tal kandidaat soldaten van de US Army. Hun rekruteerders waren ook aanwezig.

Black Family Reunion Celebration
Na een rijsttafel in Chinatown wandelden we over The Mall waar de National Council of Negro Women de black family reunion celebration hield. Ik wist dat ik het leven deelde met een veelzijdige vrouw (flamenco, buikdansen, taalknobbel, …) maar dat haar catechese aspiraties ook in gospel gezang zou overgaan, had ik nu toch niet direct zien aankomen. De oproep van de voorzitster om een bijdrage te storten, was voor mij het teken om Colette te overhalen tot een romantische wandeling naar het Lincolnmonument bij het licht van de ondergaande zon.

Washington Monument




Geen opmerkingen:

Een reactie posten