zaterdag 24 september 2011

Dag 23 - NAS Oceana

Wij hadden 2 kansen om tijdens onze rondreis de vliegshow van het stuntteam van de US Navy, de Blue Angels, te bekijken. De eerste, tijdens de weekend van 3 en 4 september op de NAS Patuxent hebben we links laten liggen om Philadelphia te kunnen bezoeken. Hadden we toen geweten wat we nu wisten, dan hadden we vandaag niet doorweekt rondgelopen op een vliegveld.

Zoals we het gewoon zijn bij grote Amerikaanse evenementen verloopt het innemen van een parkingplaats en de inkom vlekkeloos. We mogen wel niet binnen met drank en eten. Colette slaagt er toch in om ons lunchpakket binnen te smokkelen. Het vooruitzicht om ter plaatse fastfood te nuttigen, stemt haar niet echt gelukkig.

F/A-18C Hornet
Door de luidsprekers weergalmt een onheilspellend bericht. Wegens het laag wolkendek kunnen de Red Devils, een Brits parachuteteam, niet worden gedropt. Een korte opflakkering biedt aan een Harrier de mogelijkheid om zijn korte start te demonstreren en na te gaan hoe hoog het wolkendek effectief is. Hij kan tot 2.200 voet stijgen, genoeg om daarna een F-16 Fighting Falcon de gelegenheid te geven een beperkte demo ten beste te vertonen. De F-18 Hornet die hem opvolgde moest halverwege op zijn stappen terugkeren, de regen verergerde.

Om het wachten op beter weer voor het publiek te veraangenamen, lieten ze een omgetunde Chevrolet vrachtwagen een demonstratie geven van zijn kunnen. De vlammen schoten er langs alle kanten uit en het Amerikaanse publiek werd er gek van. Ze speelden dan ook nog in op het eergevoel van de toeschouwers. Vier piloten kregen van een vice-admiraal vlieger hun wings opgespeld, waarna uit alle boxen het nationaal volkslied galmde, gezongen door een jonge dame.

Blue Angels
Hoe dichter het 15:00 Hr werd, hoe ongeruster de mensen naar de hemel keken. De regen stopte maar niet. Opeens klonk het dat de commandant van de Blue Angels om 15:15 Hr zou beslissen of ze al dan niet zouden vliegen en zagen we de vliegtuigcrews de toestellen gereed maken. Zou het dan toch gebeuren? Ze gaan toch niet de crews de vliegtuigen laten voorbereiden en dan niet vliegen? De minuten streken voorbij, de crews stonden af te wachten. En dan werden wij eindelijk verlost van het wachten. We konden naar huis, de commandant vond het niet verantwoord om op te stijgen. De laatste weken waren er enkele doden gevallen bij vliegshows in The States, zodat ze geen risico’s willen nemen.

X-47B - onbemand vliegtuig

Doorweekt vertrokken wij naar onze auto. Gelukkig verliep de terugtocht naar het hotel zonder files. De politie had verschillende wegen afgesloten om het uitgaand verkeer vlot te laten verlopen. Een gebaar dat wij konden appreciƫren. Een plons in het binnenzwembad en de jacuzzi van het hotel verzachtte het leed wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten